The Difference Between “-a/eo duda” and “-a/eo nohda”: Keeping a Result vs Creating a State
1. 기본 비교: 행위의 결과를 유지하는가, 상태를 만들어 두는가
| 구분 | -아/어 두다 |
-아/어 놓다 |
| 핵심 의미 |
어떤 행동을 해 두고 그 결과를 유지함 |
어떤 행동을 완료하여 상태를 만들어 둠 |
| 의미 초점 |
미래를 대비한 준비, 결과의 지속 |
행위 완료 후의 눈에 보이는 상태 |
| 자연스러운 용례 |
예약, 저장, 준비 | 배치, 정리, 설정 |
| 예문 | 표를 미리 만들어 두었어요 |
책을 책상 위에 놓아 두었어요 |
'-아/어 두다' 는 어떤 행동을 미리 해 두고, 그 결과가 이후에도 유효함을 강조하는 표현이다.
예: 자료를 미리 정리해 두었어요.
이 문장은 ‘정리했다’보다, 그 정리된 상태가 이후에 도움이 된다는 의미를 포함한다.
반면 '-아/어 놓다' 는 행동의 완료와 그로 인해 만들어진 상태 자체에 초점이 있다.
예: 문을 열어 놓았어요.
이 표현은 문이 열려 있는 상태가 만들어졌음을 말한다.
1. Basic Comparison: Keeping a Result or Creating a Visible State
| Category | -a/eo duda |
-a/eo nohda |
| Core Meaning |
Do something in advance and keep the result for later use |
Complete an action and leave a visible or physical state |
| Meaning Focus |
Preparation and continued usefulness |
Resulting state after the action |
| Natural Usage |
Reservations, saving, preparing |
Placement, arrangement, setting |
| Example | I prepared the table in advance |
I left the book on the desk |
“-a/eo duda” is used when an action is done in advance and its result is intentionally kept for future use.
Example:
I organized the materials in advance.
The sentence implies that the preparation will be useful later.
In contrast, “-a/eo nohda” focuses on the completed action and the state that remains afterward.
Example:
I left the door open.
The emphasis is on the door being in an open state.

2. 의미 구조 비교: 준비의 의미 vs 상태의 시각성
'-아/어 두다' 는 행위의 결과가 미래의 사용이나 필요를 전제로 유지된다는 점이 핵심이다.
따라서 화자의 의도와 계획성이 자연스럽게 드러난다.
예:
회의 자료를 출력해 두었어요
→ 회의 때 쓰기 위한 준비
사진을 저장해 두었어요
→ 나중에 다시 보기 위한 목적
-아/어 놓다 는 행위의 결과로 현재 눈에 보이는 상태가 형성되었음을 나타낸다.
행위보다 결과 상태가 중심이 된다.
예:
불을 켜 놓았어요
→ 불이 켜진 상태가 유지됨
가방을 문 옆에 놓아 놓았어요
→ 위치와 배치가 강조됨
두 표현은 모두 ‘완료 후의 상태’를 말하지만,
'-아/어 두다' 는 시간적 지속과 목적,
'-아/어 놓다' 는 공간적·시각적 상태에 더 가깝다.
2. Meaning Structure: Preparation vs Visual or Physical State
“-a/eo duda” highlights purpose and preparation.
The speaker performs an action with the intention of using the result later.
Examples:
I printed the meeting materials in advance.
I saved the photos to look at them later.
“-a/eo nohda” highlights the state that exists after an action is completed,
often something that can be seen or spatially identified.
Examples:
I left the lights on.
I placed the bag next to the door.
Although both forms refer to a completed action,
“-a/eo duda” is closer to time and intention,
while “-a/eo nohda” is closer to space and visible condition.
3. 예문 비교: 문맥에 따른 자연스러운 선택
| 문장 | 의미 | 자연스러움 |
| 약을 미리 사 두었어요 |
미래 대비 | 매우 자연스러움 |
| 약을 책상 위에 사 놓았어요 |
부자연스러움 | 사용하지 않음 |
| 창문을 열어 두었어요 |
환기를 염두 | 자연스러움 |
| 창문을 열어 놓았어요 |
열린 상태 강조 | 자연스러움 |
| 파일을 저장해 두었어요 |
나중에 사용 | 자연스러움 |
| 파일을 저장해 놓았어요 |
완료 강조 | 가능하나 덜 자연스러움 |
다음 비교가 핵심을 잘 보여준다.
문을 잠가 두었어요
→ 나중에 문제가 없도록 미리 대비함
문을 잠가 놓았어요
→ 잠긴 상태가 형성됨
따라서 선택 기준은 다음과 같다.
• 목적과 대비가 중심이면 '-아/어 두다'
• 상태와 배치가 중심이면 -'아/어 놓다'
3. Example Comparison: Choosing the Natural Expression by Context
| Sentence | Meaning | Naturalness |
| I bought medicine in advance |
Preparation for the future |
Very natural |
| I bought medicine and left it on the desk |
Focus on placement |
Natural |
| I left the window open in advance |
Preparation | Natural |
| I left the window open | Emphasis on open state |
Natural |
| I saved the file for later use |
Result kept | Natural |
| I saved the file and left it |
Completion-focused | Possible but less natural |
A clear contrast:
I locked the door in advance
→ to prevent future problems
I locked the door and left it locked
→ the locked state itself is emphasized
The key guideline is simple.
• If future use or preparation is important → use “-a/eo duda”
• If the resulting state or placement is important → use “-a/eo nohda”
4. 교육 및 학습 포인트: 결과의 성격을 먼저 판단하기
| 구분 | 교육 포인트 |
학습 전략 |
| 핵심 기준 |
준비된 결과 vs 만들어진 상태 |
행위의 목적이 있는지 판단 |
| 교사 지도 |
두 표현의 초점 차이 설명 |
같은 동사를 두 표현으로 바꿔 비교 |
| 연습 방법 |
상황 제시 후 표현 선택 |
미래 대비 / 현재 상태 구분 |
| 내부 링크 |
상태 표현 확장 참고 |
상태-동작-구분하기 |
교사는 학습자에게 다음 질문을 먼저 던지면 효과적이다.
- 이 행동은 나중을 대비한 것인가
- 아니면 지금 보이는 상태를 말하고 싶은가
예:
컴퓨터를 켜 두었어요
→ 나중에 바로 쓰기 위해 준비됨
컴퓨터를 켜 놓았어요
→ 현재 켜진 상태가 유지됨
이와 같은 대비 연습을 통해 학습자는
한국어 보조용언 선택이 단순한 표현 차이가 아니라
화자의 의도와 결과 인식 방식에 따라 결정된다는 점을 이해하게 된다.
4. Teaching Points: Identifying the Nature of the Result
| Category | Teaching Focus |
Learning Strategy |
| Key Distinction |
Prepared result vs resulting state |
Identify the speaker’s intention |
| Teacher Guidance |
Explain intention-based vs state-based focus |
Rewrite the same verb using both forms |
| Practice Method |
Choose the form based on context |
Decide whether time or state is emphasized |
| Internal Link |
Related concept: state vs action |
state-and-action-verbs |
Helpful guiding questions for learners:
- Was this action done to prepare for later?
- Or is the speaker describing the current visible state?
Examples for practice:
I turned on the computer in advance
→ prepared for later use
I left the computer on
→ describing the current state
By practicing contrasts like these, learners can understand that
choosing between “-a/eo duda” and “-a/eo nohda” is not about memorizing forms,
but about recognizing the speaker’s intention and how the result is perceived.
'TOPIK 문법 > TOPIK I' 카테고리의 다른 글
| '-게 되다' vs '-아/어지다'의 차이: 변화의 이유와 상태 변화를 구별하기 (0) | 2025.12.08 |
|---|---|
| -지요/-죠의 의미와 기능: 확인, 공감, 정보 확인을 위한 핵심 표현 (0) | 2025.12.02 |
| -지 않다 vs 안의 차이 (0) | 2025.11.28 |
| -는 중이다 vs -고 있다의 차이 (0) | 2025.11.27 |
| -아/어 보다 vs -아/어 보이다의 차이 (0) | 2025.11.26 |
| -은 적 있다 vs -아/어 본 적 있다의 차이 (0) | 2025.11.25 |
| -게 되다 vs -기로 하다의 차이: 변화와 결심을 구별하기 (0) | 2025.11.24 |
| -(으)ㄹ 수 있다 vs -(으)ㄹ 줄 알다의 차이: 능력과 방법의 핵심 구별 (0) | 2025.11.23 |