본문 바로가기
TOPIK 문법/TOPIK I

-아/어 두다 vs -아/어 놓다의 차이

by sara-odasi-life 2025. 12. 13.

The Difference Between “-a/eo duda” and “-a/eo nohda”: Keeping a Result vs Creating a State


1. 기본 비교: 행위의 결과를 유지하는가, 상태를 만들어 두는가

구분 -아/어
두다
-아/어
놓다
핵심
의미
어떤 행동을 해 두고
그 결과를 유지함
어떤 행동을 완료하여
상태를 만들어 둠
의미
초점
미래를 대비한 준비,
결과의 지속
행위 완료 후의
눈에 보이는 상태
자연스러운
용례
예약, 저장, 준비 배치, 정리, 설정
예문 표를 미리 만들어
두었어요
책을 책상 위에
놓아 두었어요

'-아/어 두다' 는 어떤 행동을 미리 해 두고, 그 결과가 이후에도 유효함을 강조하는 표현이다.
예: 자료를 미리 정리해 두었어요.
이 문장은 ‘정리했다’보다, 그 정리된 상태가 이후에 도움이 된다는 의미를 포함한다.

반면 '-아/어 놓다' 는 행동의 완료와 그로 인해 만들어진 상태 자체에 초점이 있다.
예: 문을 열어 놓았어요.
이 표현은 문이 열려 있는 상태가 만들어졌음을 말한다.

1. Basic Comparison: Keeping a Result or Creating a Visible State

Category -a/eo
duda
-a/eo
nohda
Core
Meaning
Do something in advance and
keep the result for later use
Complete an action and
leave a visible or physical state
Meaning
Focus
Preparation and
continued usefulness
Resulting state
after the action
Natural
Usage
Reservations, saving,
preparing
Placement, arrangement,
setting
Example I prepared the table
in advance
I left the book on the desk

“-a/eo duda” is used when an action is done in advance and its result is intentionally kept for future use.
Example:
I organized the materials in advance.
The sentence implies that the preparation will be useful later.

In contrast, “-a/eo nohda” focuses on the completed action and the state that remains afterward.
Example:
I left the door open.
The emphasis is on the door being in an open state.

-아/어 두다 vs -아/어 놓다의 차이

 

2. 의미 구조 비교: 준비의 의미 vs 상태의 시각성

'-아/어 두다' 는 행위의 결과가 미래의 사용이나 필요를 전제로 유지된다는 점이 핵심이다.
따라서 화자의 의도와 계획성이 자연스럽게 드러난다.

예:
회의 자료를 출력해 두었어요
→ 회의 때 쓰기 위한 준비

사진을 저장해 두었어요
→ 나중에 다시 보기 위한 목적

-아/어 놓다 는 행위의 결과로 현재 눈에 보이는 상태가 형성되었음을 나타낸다.
행위보다 결과 상태가 중심이 된다.

예:
불을 켜 놓았어요
→ 불이 켜진 상태가 유지됨

가방을 문 옆에 놓아 놓았어요
→ 위치와 배치가 강조됨

두 표현은 모두 ‘완료 후의 상태’를 말하지만,
'-아/어 두다' 는 시간적 지속과 목적,
'-아/어 놓다' 는 공간적·시각적 상태에 더 가깝다.

2. Meaning Structure: Preparation vs Visual or Physical State

“-a/eo duda” highlights purpose and preparation.
The speaker performs an action with the intention of using the result later.

Examples:
I printed the meeting materials in advance.
I saved the photos to look at them later.

“-a/eo nohda” highlights the state that exists after an action is completed,
often something that can be seen or spatially identified.

Examples:
I left the lights on.
I placed the bag next to the door.

Although both forms refer to a completed action,
“-a/eo duda” is closer to time and intention,
while “-a/eo nohda” is closer to space and visible condition.

 

3. 예문 비교: 문맥에 따른 자연스러운 선택

문장 의미 자연스러움
약을 미리
사 두었어요
미래 대비 매우
자연스러움
약을 책상 위에
사 놓았어요
부자연스러움 사용하지
않음
창문을 열어
두었어요
환기를 염두 자연스러움
창문을 열어
놓았어요
열린 상태 강조 자연스러움
파일을 저장해
두었어요
나중에 사용 자연스러움
파일을 저장해
놓았어요
완료 강조 가능하나 덜
자연스러움

다음 비교가 핵심을 잘 보여준다.

문을 잠가 두었어요
→ 나중에 문제가 없도록 미리 대비함

문을 잠가 놓았어요
→ 잠긴 상태가 형성됨

따라서 선택 기준은 다음과 같다.

• 목적과 대비가 중심이면 '-아/어 두다'
• 상태와 배치가 중심이면 -'아/어 놓다'

3. Example Comparison: Choosing the Natural Expression by Context

Sentence Meaning Naturalness
I bought medicine
in advance
Preparation
for the future
Very natural
I bought medicine
and left it on the desk
Focus on
placement
Natural
I left the window open
in advance
Preparation Natural
I left the window open Emphasis
on open state
Natural
I saved the file
for later use
Result kept Natural
I saved the file
and left it
Completion-focused Possible but
less natural

A clear contrast:

I locked the door in advance
→ to prevent future problems

I locked the door and left it locked
→ the locked state itself is emphasized

The key guideline is simple.

• If future use or preparation is important → use “-a/eo duda”
• If the resulting state or placement is important → use “-a/eo nohda”

 

4. 교육 및 학습 포인트: 결과의 성격을 먼저 판단하기

구분 교육
포인트
학습
전략
핵심
기준
준비된 결과 vs
만들어진 상태
행위의 목적이
있는지 판단
교사
지도
두 표현의
초점 차이 설명
같은 동사를
두 표현으로 바꿔 비교
연습
방법
상황 제시 후
표현 선택
미래 대비 /
현재 상태 구분
내부
링크
상태 표현
확장 참고
상태-동작-구분하기

교사는 학습자에게 다음 질문을 먼저 던지면 효과적이다.

  1. 이 행동은 나중을 대비한 것인가
  2. 아니면 지금 보이는 상태를 말하고 싶은가

예:

컴퓨터를 켜 두었어요
→ 나중에 바로 쓰기 위해 준비됨

컴퓨터를 켜 놓았어요
→ 현재 켜진 상태가 유지됨

이와 같은 대비 연습을 통해 학습자는
한국어 보조용언 선택이 단순한 표현 차이가 아니라
화자의 의도와 결과 인식 방식에 따라 결정된다는 점을 이해하게 된다.

4. Teaching Points: Identifying the Nature of the Result

Category Teaching
Focus
Learning
Strategy
Key
Distinction
Prepared result vs
resulting state
Identify the speaker’s
intention
Teacher
Guidance
Explain intention-based vs
state-based focus
Rewrite the same verb
using both forms
Practice
Method
Choose the form
based on context
Decide whether time or
state is emphasized
Internal
Link
Related concept:
state vs action
state-and-action-verbs

Helpful guiding questions for learners:

  1. Was this action done to prepare for later?
  2. Or is the speaker describing the current visible state?

Examples for practice:

I turned on the computer in advance
→ prepared for later use

I left the computer on
→ describing the current state

By practicing contrasts like these, learners can understand that
choosing between “-a/eo duda” and “-a/eo nohda” is not about memorizing forms,
but about recognizing the speaker’s intention and how the result is perceived.