본문 바로가기
TOPIK 문법/TOPIK I

에와 에서의 차이

by sara-odasi-life 2025. 11. 14.

The Difference Between “e” and “eseo” in Korean Grammar


1. 장소 표현의 기본 비교

구분에에서
구분 에서
문법 기능 위치·도착점·존재 장소 표현 행위가 일어나는 장소 표현
의미 초점 ‘어디에 있다’, ‘어디에 가다’처럼 상태나 방향 중심 ‘어디에서 먹다’, ‘어디에서 공부하다’처럼 동작 중심
영어 대응 at / to / in at / in / from
결합 동사 있다, 살다, 가다, 오다 등 상태·이동 동사 공부하다, 일하다, 놀다 등 행동 동사

‘에’와 ‘에서’는 모두 장소를 나타내지만,
의미의 초점이 다르다.
‘에’는 어디에 있다, 어디에 가다처럼 위치나 이동의 목적지를 나타내고,
‘에서’는 어디에서 공부하다, 어디에서 먹다처럼
행동이 일어나는 장소를 나타낸다.

예를 들어,
‘학교에 가요’는 이동의 방향을 말하고,
‘학교에서 공부해요’는 행동이 일어나는 곳을 말한다.
따라서 ‘에’는 정지 또는 도착의 개념,
‘에서’는 행동이나 출발의 개념으로 이해하면 된다.

Basic Comparison of Locational Expressions

Category e eseo
Grammatical
Function
Indicates location, destination, or existence Indicates place of action or origin
Meaning
Focus
Focuses on state or direction
(“where someone is” / “where someone goes”)
Focuses on action or activity
(“where something happens”)
English
Equivalent
at / to / in at / in / from
Common
Verb Type
Verbs of state or movement
(exist, live, go, come)
Action verbs
(eat, study, work, play)

Both e and eseo indicate a location,
but the nuance and grammatical focus differ.
E is used to show a static position or a destination,
as in “to be at” or “to go to.”
Meanwhile, eseo marks the place where an action occurs.

For example:
Hakgyo-e kayo means “I go to school” (movement or direction),
while Hakgyo-eseo gongbuhaeyo means “I study at school” (action takes place there).
In short, e expresses location or arrival,
and eseo expresses action or starting point.

에와 에서의 차이

 

2. 위치·이동 동사와 행위 동사의 구별

동사 유형 결합 형태 예문
위치·존재 동사 에 + 있다 / 없다 / 살다 집에 있어요. / 서울에 살아요.
이동 동사 에 + 가다 / 오다 / 다니다 회사에 가요. / 교회에 다녀요.
동작 동사 에서 + 먹다 / 공부하다 / 일하다 식당에서 먹어요. / 도서관에서 공부해요.

‘에’는 정지나 존재, 또는 이동의 목표를 표현하는 동사와 어울린다.
‘집에 있어요’는 집이라는 공간 안에 존재함을 뜻하고,
‘회사에 가요’는 도착점을 나타낸다.

반면 ‘에서’는 행동이 일어나는 장소를 표현한다.
‘식당에서 먹어요’, ‘도서관에서 공부해요’처럼
행동이 이루어지는 공간이 강조된다.
즉, ‘에’는 있다/가다류, ‘에서’는 하다류 동사와 결합하는 경향이 있다.

Distinguishing Verbs of Location/Movement and Action

Verb type Particle combination Example
Verbs of Location/Existence e + itda / eopda / salda I am at home. / I live in Seoul.
Verbs of Movement e + gada / oda / danida I go to work. / I attend church.
Action Verbs eseo + meokda / gongbu hada / ilhada I eat at a restaurant. / I study in the library.

The particle e is used with verbs that express existence, state, or movement.
For instance, Jibe isseoyo means “I’m at home,”
and Hoesa-e kayo means “I go to the office.”
These verbs describe a location or a goal.

On the other hand, eseo is used with action verbs that describe something happening.
Sikdang-eseo meogeoyo means “I eat at a restaurant,”
and Doseogwan-eseo gongbuhaeyo means “I study in the library.”
Thus, e indicates where someone is or goes,
while eseo shows where something happens.

3. ‘에서’의 확장된 의미: 출발점과 원인

의미 유형 예문 영어 해석
출발점 집에서 회사까지 걸어요. I walk from home to work.
재료·원인 밀가루에서 빵이 만들어져요. Bread is made from flour.
사건 발생 장소 회의에서 중요한 결정이 났어요. An important decision was made at the meeting.

‘에서’는 장소뿐 아니라 출발점이나 원인의 의미로도 쓰인다.
‘집에서 회사까지’처럼 출발의 시작점,
‘밀가루에서 빵이 만들어져요’처럼 무엇이 만들어진 근원을 표현할 수 있다.
또 ‘회의에서 결정이 났어요’처럼 사건이 발생한 장소를 나타낼 때도 쓴다.

이처럼 ‘에서’는 단순한 공간 표현을 넘어
출발, 원인, 발생의 개념까지 확장된다.
반면 ‘에’는 여전히 도착, 위치, 존재라는 정적인 의미를 유지한다.

Extended Meanings of “eseo”: Starting Point and Cause

Meaning type Example sentence English translation
Starting Point 집에서 회사까지 걸어요. I walk from home to work.
Source or Material 밀가루에서 빵이 만들어져요. Bread is made from flour.
Event Location 회의에서 중요한 결정이 났어요. An important decision was made at the meeting.

The particle eseo can also mean from, showing the starting point, source, or origin of something.
In Jib-eseo hoesakkaji georeoyo, the speaker walks from home to work,
so eseo indicates the starting point.

It can also describe what something is made from,
as in Milgaru-eseo bbang-i mandeureojyeoyo (“Bread is made from flour”).
Additionally, eseo can mark where an event or situation occurs,
like Hoeui-eseo gyeoljeong-i nass-eoyo (“A decision was made at the meeting”).

In summary, eseo extends beyond place and also includes meanings of origin, source, and cause,
while e remains static, marking existence or destination.

4. 교육 및 학습 포인트

구분 교육 초점 학습자 연습 포인트
교수 목표 장소 부사의 기능 구별 ‘정지/도착(에)’ vs ‘행동/출발(에서)’ 대비
교사 설명 동사 유형별 결합 원리 강조 이동·상태 동사 ↔ 행동 동사 구별
학습자 연습 문장 변환 훈련 “학교에 가요.” ↔ “학교에서 공부해요.”
주의점 ‘에 있다’와 ‘에서 있다’ 구별 지도 ‘에 있다(위치)’만 가능, ‘에서 있다’는 비문임

한국어 교사는 학습자에게 ‘에’와 ‘에서’의 구별을
단순히 외우게 하기보다 동사의 의미와 관계 속에서 익히게 해야 한다.
예를 들어 ‘학교에 가요’와 ‘학교에서 공부해요’를 나란히 제시하고,
이동과 행동의 차이를 시각적으로 도식화해주는 것이 효과적이다.
또한 이전 글 ‘안 vs 못’의 차이처럼,
문법 형태보다 화자의 인식과 동작의 성격을 중심으로 이해하도록 지도하면
학습자가 문맥에 맞는 조사 선택을 더 쉽게 익힐 수 있다.

Teaching and Learning Points

Category Teaching focus Practice task
Learning Goal Distinguish functions of locative particles Compare “static/destination (e)” vs “action/start (eseo)”
Teacher’s Guidance Emphasize verb-particle relationships Match verb types to correct particle
Learner Practice Sentence transformation “I go to school.” ↔ “I study at school.”
Teaching Tip Highlight common learner errors Teach that eseo itda is incorrect; only e itda is valid.

Teachers should avoid making students memorize e and eseo mechanically.
Instead, they should explain the connection between verbs and particles.
For instance, pairing Hakgyo-e kayo (“I go to school”)
and Hakgyo-eseo gongbuhaeyo (“I study at school”)
helps learners visualize the contrast between movement and action.

Furthermore, as discussed in “an vs mot”,
Korean grammar often depends on the speaker’s viewpoint and the nature of the action,
rather than surface word forms.
Understanding these relationships helps learners choose particles naturally.


 

‘에’와 ‘에서’는 모두 장소를 나타내지만,
전자는 위치와 도착의 개념,
후자는 행동과 출발의 개념을 가진다.
이 구별을 명확히 이해하면
한국어의 공간 표현이 훨씬 자연스럽고 정확해진다.

 

Both e and eseo describe place,
but e focuses on where someone is or goes,
while eseo focuses on where something happens or starts.
Recognizing this difference allows learners to express Korean location phrases
more accurately and naturally.