본문 바로가기
TOPIK 문법/TOPIK I

‘-고 있다’와 ‘-아/어 있다’의 차이

by sara-odasi-life 2025. 11. 10.

The Difference Between “-go itda” and “-a/eo itda” in Korean Grammar


1. 동작의 진행과 상태의 유지

구분 -고 있다 -아/어 있다.
문법 기능 동작이 진행 중임을 나타냄 동작이 끝난 뒤 그 결과가 유지됨
결합 가능 동사 동작동사 (읽다, 먹다, 걷다) 상태동사 (놓이다, 열리다, 닫히다)
의미 초점 지금 하고 있는 행동 이미 끝난 행동의 결과 상태
영어 대응 be doing be in a state, be done

‘-고 있다’는 행동이 지금 이루어지는 중일 때 사용된다.
예를 들어 ‘민수가 밥을 먹고 있다’는 ‘민수가 지금 밥을 먹는 중이다’라는 뜻이다.
반면 ‘-아/어 있다’는 행동이 이미 완료되었지만 그 결과가 유지되는 상태를 말한다.
‘밥상이 차려져 있다’라는 문장은 ‘차리는 행동’이 이미 끝났고 그 결과로 음식이 놓인 상태가 계속된다는 뜻이다.

이 두 표현은 겉보기에는 비슷하지만, 말하는 사람의 시간 감각과 시점이 다르다.
하나는 현재의 움직임에 초점을 맞추고, 다른 하나는 결과로 남은 상태를 보여준다.
이 차이를 이해하지 못하면 한국어 문장의 의미가 완전히 달라질 수 있다.

Progressive Action vs. Resulting State

 [Table 1] Basic Functions of “-고 있다” and “-아/어 있다”

Category -go itda -a/eo itda
Grammatical Function Indicates that an action is in progress Indicates that an action has been completed and its result continues
Compatible Verbs Action verbs (to read, to eat, to walk) State verbs (to be placed, to be opened, to be closed)
Meaning Focus Focuses on an action taking place now Focuses on a remaining or continued state
English Counterpart be doing be in a state / be done

The Korean endings “-go itda” and “-a/eo itda” are both used to describe continuity, yet they represent two very different meanings.
The form “-go itda” indicates that an action is currently taking place, similar to the English progressive be + -ing. For example, Minsu-ga pap-eul meok-go itda means “Minsu is eating now.”
On the other hand, “-a/eo itda” expresses a state that remains as the result of a completed action. In Bapsang-i charyeo-jyeo itda (“The table is set”), the act of setting the table has already been completed, but its result continues.

Although both forms seem similar in appearance, they differ in temporal perspective. One focuses on the movement that is happening now, while the other describes the state that remains after something has happened.
Understanding this distinction is essential for accurate communication, because confusing the two may change the meaning of a sentence entirely.

‘-고 있다’와 ‘-아/어 있다’의 차이

 

2. 동작동사와 상태동사의 구별

동사 유형 사용 가능한 형태 예문
동작동사 -고 있다 O / -아/어 있다 X 아이가 뛰고 있다. (지금 뛰는 중이다)
상태동사 -고 있다 X / -아/어 있다 O 문이 닫혀 있다. (문이 닫힌 상태다)
둘 다 가능 (의미 차이 있음) -고 있다, -아/어 있다 모두 가능 사람이 앉고 있다. / 사람이 앉아 있다.

동작동사는 ‘하다’, ‘먹다’, ‘보다’, ‘읽다’처럼 움직임이나 행위를 나타낸다.
이런 동사와 결합할 때는 ‘-고 있다’를 사용한다.
예를 들어 ‘아이들이 놀고 있다’는 현재 아이들이 놀이를 하는 중임을 뜻한다.

반대로 ‘닫히다’, ‘열리다’, ‘놓이다’처럼 어떤 결과 상태를 유지하는 동사와 결합할 때는 ‘-아/어 있다’를 사용한다.
‘문이 열려 있다’는 문이 열린 채로 그 상태가 유지된다는 뜻이다.
같은 동사라도 문장의 의미 초점이 달라질 수 있다.
‘사람이 앉고 있다’는 앉는 동작이 진행 중인 상황을 나타내고,
‘사람이 앉아 있다’는 이미 앉은 상태로 있다는 뜻이다.

Distinguishing Action Verbs and State Verbs

[Table 2] Verb Type and Applicable Form

Verb type Possible form Example Meaning
Action Verb -go itda (O) / -a/eo itda (X) The child is running. Indicates an action currently in
progress
State Verb -go itda (X) / -a/eo itda (O) The door is closed. Indicates a maintained state after
completion
Both Possible
(different meaning)
Both acceptable, meaning changes Someone is sitting down.
/ Someone is sitting.
Describes an ongoing act vs.
a resulting posture


Action verbs such as hada (to do), meokda (to eat), boda (to see), and ikda (to read) describe movements or actions. These verbs combine with “-go itda” to show that the action is in progress.
For instance, Aideuri nol-go itda means “The children are playing right now.”

Conversely, state verbs like dat-hida (to be closed), yeol-hida (to be opened), and noh-ida (to be placed) describe a result that continues after completion. Therefore, they combine with “-a/eo itda.”
For example, Mun-i yeollyeo itda means “The door remains open.”

Some verbs can use both endings, but the meaning changes. Saram-i an-go itda (“Someone is sitting down”) focuses on the action of sitting, while saram-i anj-a itda (“Someone is sitting”) emphasizes the final sitting position.
In other words, the difference lies in whether the sentence focuses on the action or the resulting condition.

 

3. 시간의 초점과 화자의 시점

표현 구분 시간 초점 화자 인식
-고 있다 현재 진행 지금 일어나는 행동에 초점
-아/어 있다 결과 유지 이미 일어난 일의 지속 상태
공통점 상태를 설명하지만, 의미 중심이 다름 행위의 단계(진행 vs 결과)로 구별

‘-고 있다’는 지금 이 순간에 초점을 맞춘다.
예를 들어 ‘비가 오고 있다’는 현재 비가 내리는 중임을 말한다.
그러나 ‘비가 와 있다’라고 말하면 이미 비가 와서 그 흔적이나 결과가 남아 있는 상황이다.
같은 동사라도 시간 초점이 달라지면 의미가 완전히 바뀐다.

또한 화자가 바라보는 시점도 다르다.
‘-고 있다’는 관찰자의 입장에서 눈앞의 동작을 설명하는 시점이고,
‘-아/어 있다’는 화자가 이미 끝난 행동의 결과를 확인하며 말하는 시점이다.
이 차이는 회화뿐 아니라 글쓰기에서도 자연스러운 표현 선택에 영향을 준다.
한국어 교사는 학습자에게 ‘지금’과 ‘결과’의 대비를 시각 자료로 보여주면 효과적이다.

Temporal Focus and Speaker’s Viewpoint

[Table 3] Temporal and Viewpoint Contrast

Expression type Temporal focus Speaker's viewpoint
-go itda Present progress Describes what is happening now
-a/eo itda Continuation of result Describes a state remaining after an event
Common Feature Both describe situations but differ in focus Distinguished by process stage: action vs. result

 

The ending “-go itda” emphasizes the present moment.
When we say Bi-ga o-go itda (“It is raining”), the focus is on the action that is happening now.
However, Bi-ga wa itda means that it has already rained, and the traces of the rain—such as a wet ground—remain.
The meaning changes completely depending on whether the focus is on the process or the result.

This also reflects the speaker’s viewpoint.
Using “-go itda,” the speaker observes and describes an ongoing situation.
Using “-a/eo itda,” the speaker recognizes a state that remains after the event has occurred.
This distinction affects not only spoken Korean but also written Korean, where subtle differences in viewpoint create different levels of naturalness.
For teaching, it is effective to show learners this difference visually, such as through images or timelines that illustrate movement versus result.

 

4. 학습 포인트

구분 특징 예문
진행형 행동 중심 민수가 창문을 열고 있다. (동작이 진행 중)
결과형 상태 중심 창문이 열려 있다. (결과가 유지됨)
사용 불가 예 동작 지속 불가능한 동사 먹어 있다 ❌ → 먹고 있다 ✅
교육 포인트 질문 활용 “지금 행동 중인가요? 결과가 남아 있나요?”로 구별 지도

한국어를 처음 배우는 학습자는 이 두 표현을 영어의 ‘be ~ing’로만 이해하려고 하는 경우가 많다.
그러나 한국어에서는 동작과 상태를 구별하는 시각이 다르기 때문에
동사의 성격과 화자의 인식이 함께 고려되어야 한다.
예를 들어 ‘문을 열고 있다’는 동작 중심으로,
‘문이 열려 있다’는 결과 중심으로 구별된다.
이는 영어의 진행형과 완전한 대응 관계가 아니다.
한국어 교사는 학습자에게 이러한 차이를 시각화해 보여주면 이해가 빨라진다.
또한 앞서 다룬 ‘은/는’과 ‘이/가’의 구별처럼,
화자가 어느 대상을 중심으로 말하는지에 따라 문형이 달라진다는 점도 함께 지도하면 좋다

참고. 은/는 vs 이/가의 차이

Learning Points for Natural Usage

Category Feature Example Translation
Progressive Focus on ongoing action Minsu is opening the window. Emphasizes the process of opening
Resultative Focus on resulting state The window is open. Emphasizes the state after completion
Not Allowed Action verb incompatible
with resultative form
To be eating (✗) → is eating (✓) Action verbs cannot take -a/eo itda
Teaching Point How to guide learners Ask: “Is the action happening now,
or is the result remaining?”
Helps learners choose the correct form

When learning Korean, many students assume that “-go itda” corresponds directly to the English “be + -ing.”
However, Korean distinguishes between ongoing action and resulting state based on the nature of the verb and the speaker’s focus.
For instance, Mun-eul yeol-go itda means “He is opening the door,” focusing on the action itself,
while Mun-i yeollyeo itda means “The door is open,” describing the result of that action.
Because of this, “-a/eo itda” cannot be used with pure action verbs like meokda (to eat); meogeoitda is ungrammatical.

Teachers can guide learners by asking, “Is the action happening now, or is the result remaining?”
This simple question helps students determine which form fits the intended meaning.
In addition, as explained in the post about the difference between 은/는 and 이/가,
the speaker’s focus also influences which grammatical form is chosen.
Understanding this connection between action, result, and focus helps learners produce more natural Korean sentences.


한국어 학습자와 교사는 ‘-고 있다’와 ‘-아/어 있다’를 단순히 형태 차이로 외우기보다
동작과 결과의 대비, 시간의 흐름, 화자의 시점이라는 세 가지 요소로 구분해야 한다.
이 차이를 이해하면 문장의 의미 전달이 훨씬 자연스러워지고,
한국어의 시간 표현 체계를 깊이 있게 파악할 수 있다.

 

These two forms, “-go itda” and “-a/eo itda,” should not be memorized mechanically.
Instead, learners and teachers should approach them as complementary expressions that reveal the speaker’s time frame and perspective.
Grasping this contrast allows for clearer and more natural expression in both conversation and writing, and deepens understanding of the Korean aspectual system.

'TOPIK 문법 > TOPIK I' 카테고리의 다른 글

-겠-과 -(으)ㄹ 거예요의 차이  (0) 2025.11.17
-지만과 -는데의 차이  (0) 2025.11.16
-았었-과 -았-의 차이  (0) 2025.11.15
에와 에서의 차이  (0) 2025.11.14
안과 못의 차이  (0) 2025.11.13
-게 되다와 -기로 하다의 차이  (0) 2025.11.12
-아서/어서와 -니까의 차이 (원인, 이유)  (0) 2025.11.11
은/는 vs 이/가의 차이  (0) 2025.11.09